måndag 15 juli 2013

Inte min plan direkt!

Ja allt blir liksom inte som man tänkt sig ibl...
Som att jag skulle gå på semester idag...det sket sig direkt!
I lördags morse så åkte jag hem från jobbet, fixade hundarna o bestämde mig sen för att åka o sova hos Peter, var rätt länge sen kan jag lova... Var väl där vid 8-tiden, somnade ganska på en gång men vaknade vid nio med något som kändes som fruktansvärd magkatarr. Jag gick upp o drack vatten, lite mjölk för att neutralisera men smärtan blev bara värre o började breda ut sig i magen, d blev mer o mer kramplikt. Smärtan var fruktansvärd o ökade i omgångar, som i vågor o efter 1,5 timme så kändes d som något höll på att gå sönder i magen. Peter fick ringa på ambulans, den tog över 45 min på sig att komma... Det var väl inte akut ansåg de. Jag sprang två trappor ner till ambulansen, hade så ont att d nästan inte gick att prata m mig, fick morfin i ambulansen men hade noll effekt!
Väl på akuten så fick jag mer morfin, kramplösande men fortfarande ingen effekt. Ligger bara o skriker på båren, åker på skiktröntgen som visar ischemi i tarmen. Akut operation blev det...
Att vakna efter operationen var helt underbart! Den fruktansvärda smärtan var borta! Klart jag hade ont men d var ju av operationssåret o den smärtan är ju hanterbar. Ville inte ha smärtstillande, dumt att äta det om man inte behöver...
Blev inlagd på avd 6, hade turen att få en riktigt god vän som sjuksköterska, helt ovärderligt!! Tack för att du tog så väl hand om mig Marie!!
De sa att jag troligtvis behövde ligga kvar 3 dygn, något jag helst absolut inte ville... Men mådde riktigt bra dagen efter så snart de drog sumpsonden på mig (en slang genom näsan ner i magen som ska avlasta magen från innehåll o att jag inte ska spy) för den skavde rätt rejält i svalget.
Pratade m läkaren o fick löfte om att få åka hem bara jag kan kissa och äta ok. Vilket gick riktigt bra faktiskt. 
Så igår kväll fick jag krypa ner i min egen säng, sååå underbart! Kan inte beskriva känslan av att få sova hemma...
Sovit ganska bra i natt, vaknat flera ggr men somnat om efter att ha druckit lite och varit på toa. Smärtan har lättat ganska mkt och jag mår mkt bättre idag. Inte läge för långpromenader eller storstädning än men tänker iaf placera rumpan i soffan, kanske tom på altan om solen tänker dyka fram...
Mina semesterplaner gick åt skogen men d finns nog en mening i det oxå...är däremot ledsen över att Peter har semester nu o när jag ska ha semester så har han ingen semester kvar att ta ut. Jaja, det får väl lösa sig då ist... 
Ha nu en underbar dag alla mina vänner, jag ska läka o försöka finna mig i allt som jag velat göra den närmaste månaden inte blir av...

Inga kommentarer: