måndag 17 juni 2013

Kulinariska orgasmer!

Fick ett sånt sug på frossa. Alltså inte bara vräka i mig första bästa söta sak utan riktigt riktigt god mat o underbart frestande efterrätter. 
Funderar vad jag ska göra för mat i morgon, jag vill verkligen lägga ner mig och äta nåt riktigt vällagat och som ska smälta i munnen. 
Längtar efter smörslungad färskpotatis i paket med vitlök och färska örter, marinerat riktigt mört nötkött som ska grillas så det blir så där exakt mitt emellan blodigt och medium. När man skär i det så ska röd saft rinna, kärnan ska vara mörkt rosa, smälta på tungan och den ska verkligen knappt behöva tuggas. Skära en bit, stoppa den i munnen, smaken ska vara stark på utsidan men bl.a. vitlök, chili, färsk timjan, kalvfond, honung och peppar, salt. Enkelt men gudomligt. Potatisen kokas (välsaltat vatten och färsk dill) en stund men absolut inte klart, läggs i folieknyte med hackad vitlök, rejält med smör, lite sambal oelek, färsk timjan och dill, lite basilika eller oregano om man vill. Läggas på grillen, lite svalare än köttet eftersom den ska ligga där en stund. 
Efteråt ska jag ha en liten pannacotta  med färska hallon, blåbär alternativt björnbär, en minipaj med blåbär och jordgubbar i en gräddig kräm, vaniljvisp och bara för jag är riktigt sugen så blir det  lite blandade bär bredvid. 
Oj, måste verkligen ha en liten förrätt oxå. Nåt lite enkelt, en aperitif...en liten toast med rökt lax, några färska räkor,avokado, crème fraîche m svartpeppar och salt, några ruccolablad och vildtomater, vitlöksolja droppat på allt. 
Sugen?
Sorry, BARA för mig, ska avnjutas med ett par kalla öl eller nåt glas vin, inget tjat eller gnat, bara njuta på min altan, titta ut över mina domäner och njuta av känsla hur lyckligt lottat jag är, att få må så här bra, äntligen
...
 

Inga kommentarer: