onsdag 4 februari 2009

En liten förklaring för de som tycker en massa...

Tydligen så är det en mängd samojedfolk som har åsikter om mina hundar så jag vill bara ge en förklaring till Garps ögonlysning. Jag tror ju inte att så många läser min blogg men om det mot förmodan blir läst av någon av de som tycker en massa så kanske det kan ge en klarhet i det hela.
Jag ögonlyste honom mellan jul och nyår och resultatet blev katarakt som så många har sett. Jag har direkt meddelat detta till styrelsen och avelsrådet för att minska hysterin kring det.
Han har nämligen skadat ögat och varit tvungen att opererat det, därav resultatet. Tyvärr så lyste jag inte hos min ordinarie veterinär pga de hade stängt. Veterinären som lyste sa att allt tyder på en mekanisk skada på ögat och att ingenting tyder på en ärftlig defekt på ögat (katarakten har inga tecken över huvudtaget som liknar en ärftlig) men tyvärr ville han inte skriva i: "ej ärftlig" på pappret förrän han hade sett det en gång till, OM 1 ÅR!!
Det är ju inte mycket att göra, jag vet ju vad som hänt och den veterinär som opererat vet ju vad som hänt men inte den som lyst. Och resultatet är ju registrerat, det var inte läge att krångla heller, så jag får snällt vänta tills ett år har gått och lysa igen.
Så om du undrar över något eller har åsikter ring mig gärna, eller maila om det känns bättre. Jag får höra en hel del vad som tycks och sägs trots att jag inte vill lägga mig i och jag kommer att informera alla berörda parter, detta är inget jag pratar tyst om. Jag gillar inte att hymla och smyga med saker.
Om du vet någon som har åsikter, ge gärna adressen till bloggen eller mitt nummer så får jag en chans att förklara, jag är mån om rasen och vill inte det ska bli dåligt avelsmaterial. Sedan vet jag att alla inte gillar mina hundar och det är helt OKEJ! Jag gillar inte alla andras hundar heller...
Hemsidan ska uppdateras, men jag har lite mkt nu så det blir snart, framöver....

Inga kommentarer: