torsdag 19 februari 2009

En alldeles underbar tur...

Jag åkte upp till Horssjön igår och körde hund. Det blev 4-spann med Mani och Sol så klart och Speja och Arve. Vi var ute i minst 4 timmar och hundarna jobbade hur bra som helst. Som vanligt körde vi vilse men som tur var så fick jag täckning på telefonen och kunde ringa Håkan så han guidade oss rätt. Jag vet inte hur långt det blev men det är inte det viktigaste, det viktigaste är att hundarna inte tvekade i backarna och de jobbade väldigt bra och jag behövde inte sparka något speciellt, inte heller springa/gå bredvid. Jag önskar valparna, Speja och Arve, var tillräckligt gamla för polardistans men det saknas 6 ynkliga dagar, jag har provat få dispens men icke. Och det är klart, var ska de dra gränsen?? Är det vid ngr dgr? Ngr veckor? Ngn månad?
Jag hade varit o hämtat ut en massa grejor som jag behövde inför PD så jag passade på att testa bla skorna, Kamik, och pannlampan, Petzl Myobelt SB5. Skorna var helt perfekta, inga skavsår och satt bra, pannlampan var dioden perfekt men glödlampan i den var under all kritik. Den var väldigt svag och dessutom med ett väldigt mörkgult ljus, aldrig att det ska vara så. Jag ska ringa butiken och fråga om den...
I helgen ska jag ut med de hundar jag ska köra på PD så jag får köra ihop dem, vore ju hemskt om de inte fungerar ihop... Men det ska ju inte vara ngr problem, vi har ju tränat så mkt gemensamt så de borde ju känna varandra vid det här laget. Men man vet aldrig och jag behöver känna på hur det känns att köra dem, de kanske inte alls reagerar lika på mig som de gör för Håkan och Christina. Men det är väldigt trevliga hundar så jag tror inte det ska vara några problem. De hundar jag kommer köra är; Sol, Mani, Spira, Allak, Singi och Nallo. De 4 första är vana att gå i led så det kommer bli skönt för den att kunna variera sig en del.
Lite häftigt att köra med 3 syskon som allihop är på plats nr 1, 2, 3 på årets samojed...
I morgon ska jag plugga som bara den och lägga ner mig en del på utrustningen, troligen kommer jag försöka provpacka släden lite.
Jo, en sak till: Igår morse satt jag och funderade på att Geisha inte skulle börja öka sitt omfång om magen, hon hade inte åkat så som hon borde ha gjort tyckte jag... När jag kom hem från körningen sent på kvällen så kunde jag se en klar skillnad trot det inte var så längt emellan jag såg henne, bara en 6-7 timmar. Skillnaden var så stor att jag inte alls är tveksam längre, jag har ökat maten en heldel sedan igår, jag har ökat tidigare oxå, hon kändes lite tunn men nu får hon i princip det hon vill ha, jag hoppas så på fina valpar att jag skulle bli hur besviken som helst om det inte blev det.
Håll tummarna, nu är det bara ca 12 dagar kvar... Min förra parning, som oxå hade Garp till pappa, föddes 7 dagar för tidigt. Det vill inte nu, några dagar men inte 7...
Sov gott...

Inga kommentarer: