tisdag 25 november 2008

Att åka tåg är inget för mesar...

I helgen har jag varit på styrelsemöte i Ånge hos Åke och Gunilla.
Jag kollade lite hur lång tid set skulle ta med bil resp. med tåg. Det skulle ta 8 timmar med bil utan pauser och tåget tog 9 timmar, valet var självklart. Jag tog tåget! Det skulle visa sig vara ett misstag...
Allt gick bra på fredagen tills jag kom till Gävle, där var det en paus på två timmar i väntan på tåget mot Ånge. Två timmar blev snart tre osv.
En olycka hade hänt i Tierp och de hade stängt av all tågtrafik förbi där, både norrut och söderut. All trafik blev stilla till kl. halv nio. Mitt tåg blev dessutom ännu mer försenad. Meningen var att jag skulle vara framme kl 20.00 i Ånge. Jag var inte där förrän kl 23!! Lite trött och sliten efter att ha suttit på station i Gävle i 5 timmar. Till råga på allt tänkte jag att nu har allt hänt, resan hem kommer ju gå som smort, det kan ju inte bli värre än det här?!

Vi hade en väldigt trevlig dag med styrelsemöte/arbetsdag och diskuterade meriteringsreglerna. Jag hade föreställt mig att det skulle bli en jobbig process med mkt olika åsikter om det mesta. Så fel man kan ha! Allt gick som smort, vi kollade medlemmarnas åsikter och vägde dem mot varandra för att få ett regelförslag som det verkar medlemmarna kan ställa upp på. Allt gick bra och jag tycker vi gjorde ett bra jobb för det var inte enkelt, det är mycket att ta hänsyn till.

I söndags var det dags att åka hem... Ja det var inte heller en enkel uppgift skulle det visa sig.
När jag satte mig på tåget i Ånge så tänkte jag att resan kunde ju inte bli värre än det upp, ja inte blev den bättre.
Allt gick bra fram till Gävle, där strulade det igen. Först gick jag hastigt till den perrongen som de sagt i tåget att jag skulle till och det visade sig vara fel. När jag står där ser jag mitt eg tåg åka, det hade jag inte hunnit med hur mkt jag hade sprungit. Det gick från perrongen längst bort, det fanns inte en chans att jag hade hunnit ens om jag inte hade gått till fel perrong! I ren panik springer jag till biljettförsäljningen, det hade stängt, tog numret till kundtjänst, sprang tillbaka till det tåget jag tog fel på (det gick ju åt rätt håll iaf), klev på och började ringa kudtjänst. Jag ville ju hem!! Efter ca 3-4 samtal till kundtjänst kommer jag fram och de har datahaveri så de kan inte ge mig en ersättningsbiljett utan jag ska förklara för tågmästaren vad som hänt och hoppas på det bästa. Tåget skulle jag ta till Halllsberg och sedan byta till ett tåg till Karlstad. Jag kom hem 2½ timme för sent men jag kom hem!

Igår hade vi en hur jobbig dag som helst i skolan, jag var så varvad natten mellan söndag o måndag så jag sov bara 1½ timme och var inte trött till en början men mot slutet (vi hade dokumentation som är jätteviktigt men var väldigt omotiverande igår) var jag så trött att om jag satt still och bara lyssnade så somnade jag. Lite pinsamt och jobbigt...

Efter skolan åkte jag hem, bytte om och stack iväg och sprang. Det blev bara 2,5 km men det var skönt att komma ut i snön. Det blev en tidig kväll efter det. Det var skönt att få sova kan jag lova!

Nej nu ska jag fortsätta renskriva helgens meriteringsförslag så medlemmarna ska få chansen att läsa igenom förslaget innan årsmötet.
Ha det gott i snön och ta en promenad i den friska luften.

Inga kommentarer: