söndag 16 november 2014

Knäpp hund

Nu har Mani kastrerats. Han hade en tumör på ena bitestikeln som spritt sig till testikeln. Jag upplevde att han kände en del obehag med den, han drog sig undan när jag kände på den och ev även begränsade honom när vi var ute på promenader plus tränade. Men nu är den borta! 
Och guuud säger jag bara, han har blivit unghund igen! Helt knäpp, jag vette fan vad som hänt. När jag ska ge honom en godis så nyper han hela handen, ska vi gå ut på promenad så är han fullständigt galen av lycka (upphetsad var han förut men det här är ju helt knäppt 😳)
Men jag är väldigt glad att min hund är gladare än någonsin, fast just nu är han lite mer än hopplöst hejdlös...
Veterinären rekommenderade korta rastningspromenader första dagarna sen kortare koppelpromenader men jag vette sjutton om han orkar vara i stillhet så länge. Till råga på allt är han 8,5 år och borde vara mogen och värdig vid det här laget men jag får nog öka träningen ganska rejält framöver. 
Zakk har utvecklat sig enormt de sista månaderna, har byggt på sig en massa muskler och även blivit högre. Jag har inte haft en hane som dragit iväg på höjden så sent tidigare, men någongång ska vara den första. Hittills har träningen varit fokus på att han ska dra tungt men nu ska jag börja med lite mer distans- och hastighetsträning, alltså cykel/trehjuling. 
Jag är så glad över mina hundar och allt trevligt vi gör tillsammans. 
Mani däremot är lite olycklig när han inte får följa med på långpromenaderna 😍❤️😍

Inga kommentarer: