torsdag 6 juni 2013

Jag är nervös!!

Jag är nervös, såna här saker gör mig alltid nervös! Men skillnaden den här gången är att jag inte har värsta katastrofkänslan utan på nåt vis så känns det hoppfullt. Alltså, missförstå mig inte, hoppet ligger inom att det faktiskt finns en chans att jag lyckas komma i mål. För just det är mitt mål, att komma i mål. Jag har så trevliga kamrater med mig och även om jag inser att grabbarna kommer åka mkt fortare så hoppas jag att jag o Linda är någorlunda jämnstarka och håller ungefär samma fart och har sällskap av varandra.
Den här veckan har jag tagit det lugnt m träningen, jag körde ett rätt hårt pass på gymmet i tisdags men vila månd., onsd, fred o lördag. Torsdag blir lite Tabata samt en lugn cykeltur. 
Vi åker till Motala tidigt på söndag morgon, startar en stund efter 11, realistisk tid att köra Vättern på är 6,5-7,5 timmar (målet stänger kl 19.00) men det är oxå väldigt väderberoende... Just nu verkar det bli rätt kraftigt regn men jag hoppas det ändrar sig. Jag vill ha sol/molnigt och ca 18 grader. Eller iaf inte regn. 
Oj jag måste ju bara få berätta. Det här blir lite personligt men ni börjar väl bli vana...
Peter har börjat valpkurs m Zakk!! Första tillfället var i tisdags och det är sex gånger. Han har ju ingen tidigare hundvana på det viset, klart han har umgåtts och klappat hundar men leva med och framförallt träna hund är inget han har gjort. Hans kunskap om hundar och hundträning inskränker sig till det han sett på tv (Cesar Milan). Det är ju kanske inte helt realistiskt och genomförbart i verkligheten men viss ger det lite bra tips ibland. Ja till kursen... Jag följde med honom dit, var kvar en stund medan de hade en genomgång om kursens upplägg, tekniker mm. När det sedan var dags för att börja träna hundarna så gick jag för Zakk inte skulle bli fokuserad på mig utan Peter. 
När kursen var slut så var Peter sååå nöjd, han tyckte det var sååå kul! Han ska börja träna Zakk lite varje dag, gå promenader med honom och träna diverse med honom... Han skulle börja öva ett trick, han valde spela död. Bra trick att börja med faktiskt, det är enkelt och lätt att få hunden förstå. 
Igår så hade han sin första egna tränings session, tror Zakk uppförde sig riktigt bra faktiskt. Peter var nöjd kan jag lova!
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det här men i vintras så var det lite svårt att få Peter hemifrån förutom till gymmet. Han ville verkligen inte träna nåt annat än styrketräning, han var så trött och sliten efter jobbet att han hade svårt att orka nåt mer alls. De senaste veckorna tränar han styrketräning och mountainbike, tillsammans 5ggr/v, nu har han börjat träna m Zakk vilket innebär dagliga promenader. Han har minst en aktivitet/dag och är inte alls lika slut som tidigare. Jag är i sjunde himlen för jag kan dela så mycket med honom, hundarna betyder så enormt mkt för mig och därmed att han intresserar sig betyder allt!! Vi har våra underbara cykelturer, de kommer dessutom utökas något efter Vättern är gjort och jag ska fokusera på Vasan. Vi har tittat lite på cykellopp till nästa år och lite alternativa träningsmetoder att ta till under simmaren som tex rullskidor. Det ska verkligen bli helt underbart!! (Jag måste nog börja springa oxå, inför Lidingöloppet)
Nej nu har jag mundiarré igen. Bäst att sluta för annars tröttnar ni läsa 
Jo jag måste bara få berätta en grej till...Peter är helt underbar! Igår fick jag en röd ros av honom, bara så där!! Kan inte ens sätta ord på hur glad jag blev!! (Jag fick en sandwich-glass oxå, min favorit!!)

Inga kommentarer: